Mångfaldsplanen har gått från att vara en nödvändig papperstiger till ett viktigt dokument som säkrar företagets framtid.
Ju fortare Ert företag börjar med konkreta åtgärder, desto större chans är att det står som morgondagens vinnare.
Tiden har kommit. Tänk om - Tänk rätt!
All analys, statistik och undersökningar visar att både företag och samhälle vinner på mångfald. En förutsättning för att uppnå mångfald är att skapa ett inkluderande arbetsklimat som ser de olika individerna, ger dem det mandat och svängrum som krävs för att de ska kunna arbeta effektivt och leverera fullt ut. Många tror att mångfald endast avser anställning av individer med annan kulturell bakgrund, olika sexuell läggning eller individer med en funktionsnedsättning. Detta är onekligen en början till mångfald, men det är så mycket mer.
Var står Ert Företag idag avseende Mångfald och Inkludering?
Ert Företag inser behovet av att tillämpa Mångfald och Inkludering, men vet inte hur Ni kan börja.
Ert Företag har börjat att tillämpa Mångfald och Inkludering och önskar nu accelerera farten.
Ert Företag har massor av Mångfald. Ni undrar hur den kan tillämpas bäst för att nå önskad hävstångseffekt.
Ert Företag tror inte att något behöver adresseras inom Mångfald och Inkludering.
Behov | |||||
Aktivt använda mångfald för att hitta nya kunder / sticka ut i informationsflödet. | |||||
Använda mångfald för att profilera Er som Företag (kunskap och/eller värdegrunder). |
Behov | |||||
Aktivt använda mångfald för att hitta nya kunder / sticka ut i informationsflödet. | |||||
Använda mångfald för att profilera Er som Företag (kunskap och/eller värdegrunder). | |||||
Öka nivån, förståelsen och kunskapen inom företaget avseende mångfald och inkludering. | |||||
Skapa ett mer inkluderande arbetsklimat för att göra företaget till en mer attraktiv arbetsgivare både avseende att hitta nya medarbetare som att behålla rätt personer och kompetens. | |||||
Lyckas bättre med att anställa människor som har begränsad erfarenhet på den svenska arbetsmarknaden. | |||||
Få ett publikt bekräftande hur bra ert företag är på mångfald och inkludering. |
Behov | |||||
Aktivt använda mångfald för att hitta nya kunder / sticka ut i informationsflödet. | |||||
Använda mångfald för att profilera er som företag (kunskap och/eller värdegrunder). | |||||
Öka nivån, förståelsen och kunskapen inom företaget avseende mångfald och inkludering. | |||||
Skapa ett mer inkluderande arbetsklimat för att göra företaget till en mer attraktiv arbetsgivare både avseende att hitta nya medarbetare som att behålla rätt personer och kompetens. | |||||
Lyckas bättre med att anställa människor som har begränsad erfarenhet på den svenska arbetsmarknaden. | |||||
Få ett publikt bekräftande hur bra ert företag är på mångfald och inkludering. | |||||
Mäta och utvärdera företagets nuvarande status avseende mångfald och inkludering. | |||||
Ta fram en handlingsplan avseende mångfald och inkludering. (Kan även användas i företagets mångfaldsplan.) | |||||
Att på ett effektivt sätt nyttomaximera och få så snabb avkastning som möjligt av en mångfaldssatning. |
Även om Ni känner er tillfreds med Ert nuvarande upplägg, så rekommenderar vi att Ni funderar över följande:
Om Ni har svarat nej på en eller flera av ovan frågor, så rekommenderar vi att Ni överväger att göra en insats inom Mångfald och Inkludering. Ni är välkomna att kontakta oss på Mångfaldsakademien för ett initialt möte där vi gemensamt kan diskutera vidare.
© 2016-2019 Mångfalds och Inkluderingsakademien AB ALL RIGHTS RESERVERED
Följ oss på Sociala medier
+46 735 002235
info[at]miakademien.se